ECKARTS NOTES. Click here to read more and order!

Recensie “Eckart’s Notes” FEM Business

Notities van een celfilosoof

Wintzen toont aan dat managementliteratuur wél leerzaam en leuk kan zijn.

Waarvan heeft u het meeste geleerd? Bij het hameren heel voorzichtig de spijker vasthouden omdat uw vader dat zei, of van de keer dat u uzelf een fikse blauwe nagel heeft geslagen? De vraag die Eckart Wintzen zijn lezers stelt, is de prelude op een hartstochtelijk pleidooi voor het recht om fouten te mogen maken. Iedereen, dus ook iedere manager heeft dat recht, betoogt ondernemer en investeerder Wintzen in zijn langverwachte boek. Dat betekent dat je als topman, manager, of vader, ook moet durven ánderen fouten te laten maken. En dat vraagt vertrouwen. Vertrouwen in elkaars kunnen, dat er niemand een greep uit de kas doet. Vertrouwen is de kern van het celconcept dat Wintzen bedacht voor zijn onderneming BSO en waarmee hij wereldberoemd werd.
Eckart’s Notes is een van de origineelste en amusantste managementboeken die ik de de afgelopen jaren heb gelezen. Met zelfspot, humor, relativeringsvermogen, anekdotes en onconventionele hersenspinsels schetst Wintzen een beeld van zijn managementfilosofie. Die natuurlijk die naam niet mag dragen, want uit de verhalen die Wintzen vertelt blijkt dat zijn ideeën over het leiden van een bedrijf min of meer per toeval zijn ontstaan, volgens het principe ‘door schade en schande wordt men wijs’.

En toch. Het boek bestaat uit kleine hoofdstukken over uiteenlopende, alfabetisch gerangschikte onderwerpen, die als een notitie aan het papier zijn toevertrouwd. Zo zijn ze ook vormgegeven, in een moleskine-notitieboekje (“mijn favoriete dagboekjes”), compleet met doorhalingen, tekeningen en handgeschreven krabbeltjes. Maar die nonchalance is schijn. In werkelijkheid is het een zorgvuldig geformuleerd en gecomponeerd boek, dat vrij is van jargon en modieuze, onbegrijpelijke management speak.

Hoewel de toon luchtig en speels is, snijdt Wintzen belangrijke onderwerpen aan. Hoe vind je een goede directeur? Antwoord: vergeet cv’s en managementcursussen, en kijk eens bij een borrel wie de meeste mensen om zich heen heeft. Hoe komt het toch dat mensen die in grote bedrijven werken zo weinig lol lijken te hebben? Zijn vergaderingen eigenlijk wel zinvol? Antwoord: nee. Wintzen haalt de nodige als vanzelfsprekend ervaren managementprincipes geestig, maar hard onderuit.

Rode draad in het boek is de celfilosofie, die Wintzens BSO transformeerde van een clubje met een paar mensen tot  een bedrijf met 6.000 medewerkers bij zijn afscheid in 1996. BSO/Origin was toen de grootste IT-dienstverlener van Nederland. ‘Alles wat je leuk vindt in dit boek mag je gebruiken, navertellen, kopiëren, overtikken, jatten; wat je maar wilt.’ Wintzen blijft zijn celfilosofie trouw en hopelijk volgen er meer. Veel ondernemingen zouden er baat bij hebben.

OORDEEL

Hoe vaak leest u een managementboek helemaal uit? Wintzens boek is wat dat betreft uitzonderlijk. Zijn boodschap is eenvoudig: gaat heen en vermenigvuldigt u. Wintzen laat zien dat ondernemerschap in een groter geheel wél kan bestaan, maar valt en staat met vertrouwen, vakmanschap en samen lol kunnen maken. Dat laatste wordt vaak vergeten.

- Arne van der Wal, FEM Business, 12 mei 2007
  (originele recensie in PDF, 267 KB)